Despre brandurile pierdute ale Clujului

Fiecare comunitate se identifica prin simboluri. Acestea sunt emblema si pasaportul spre eternitate. Fara simboluri devii o masa amorfa, asimilabila, usor de sters de pe harta istoriei. Truisme, ati spune. Va lansez o provocare: cati dintre voi (noi) v-ati gandit la brandurile-simbol ale Clujului?

Clujana (fosta Herbak, fosta Dermata) , emblema a industriei de incaltaminte. Am aruncat-o la gunoi, pentru a importa orice si de oriunde. celebrii “insulated de Clujana” sunt inca in amintirea celor de varsta a doua si a treia. Clujana insa nu mai exista. Sau, ce exista, e o sfanta clona nereusita nascuta din dorinte obscure de a mai ciupi din banii administratiei.

Iris, portelan de calitate si cautat. Creatori adevarati. Se lafaie azi obscure si de un gust indoielnic blocuri asezate haotic printre hale inca nedezafectate.

Terapia sau Farmec, branduri care inca tin steagul sus cu eforturi imense si cu o vizibilitate in comunitate redusa spre zero.

Ursus, poate exemplul tipic de dezinteres, lipsa de viziune si asociere de interese de tot felul. Praf in ochi aruncat de multinationala sud-africana prin beraria aia cu terasa in fosta fabrica, si in rest nimic.

Durerea din sufletul meu: “Universitatea” Cluj. Toti, politicieni, oameni de afaceri, ziaristi, toti fara exceptie au pus la gat fularul alb-negru. Si-au facut si poze, Uneori au cuvantat inflacarat pe scene mincinoase. Toti, dar absolut toti au fost “U”isti din gradinita. Unii chiar au fost. Macar prin originile familiilor lor. A contat asta? Sau e mai important sa aprindem o nocturna pe un deal in speranta desarta ca va lumina un Cluj amorf si amortit? Care isi accepta umilinta? Inventam istorii mincinoase si uitam de Hatieganu, de Lucian Blaga, de Constantin Daicoviciu, Nu exista Munchen fara Bayern, Amsterdam fara Ajax sau Madrid fara Real. Va exista insa un Cluj fara “Universitatea” si vor fi unii care sa se mandreasca cu efemere constructii de schele.. Fotbalul, blestematul asta de “sport rege” e doar o parte a suferintei. Atleti, rugbysti si voleibalisti, indepartati de un colos universitar plin de resurse. O Universitate cu 50,000 de studenti, care are pe langa o arie de selectie importanta si varii posibilitati de sprijin, a intors spatele propriei istorii. Actualii diriguitori se vor intalni candva acolo sus, cu inaintasii lor (doar toti suntem muritori). Sunt curios ce vor raspunde la intrebarea “Ce ati facut cu Universitatea?”

Clujul doar atat merita? O tema de reflectie.

Advertisements

2 thoughts on “Despre brandurile pierdute ale Clujului

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s