Sabini mari si Sabini mici

Sabina Elena“Cu bentita sau fara….”. Asa voiam sa imi intitul articolul de fata. Gasesc insa AICI un articol stupefiant. Eu stiam ca pe www.stiridecluj.ro se regasesc tot felul de articole, unele mai realiste, altele mai nastrusnice. Nu il cunosc pe autor, nu stiu cine e si la ce scoala din Cluj e dascal.

Intai am citit articolul in diagonala. Apoi l-am recitit. Si iar….si iar…pana am inteles. Domnul autor pare un om tanar (fiica sa, Sofia, are 4 ani). Spune chiar domnia sa ca e de origine bucovinean. Foarte bine.

Ii pot respecta dreptul la opinie. O si fac, ca dovada ca l-am citit si rascitit, incercand sa ii inteleg sensul vorbelor. Si brusc, am avut o revelatie. Daca as avea numarul sau de telefon l-as suna sa il intreb ceva: “Tu esti Sabine? Bine te-ai mai deghizat, Ghermane!” Pentru ca asta e autorul: un purtator de vorbe al sabinului prea des pomenit de mine.

Sa ne intelegem, nu pledez pentru uin romanism desantat, Sunt la fel de trist ca la Miercurea Ciuc sau Odorhei au disparut fabrici, ca la Gheorgheni nu se mai fabrica mobila. Adica nu mai exista identitate. Si daca nu mai exista, hai sa ne imbracam ba romaneste, ba ungureste. Cineva mi-a dat o idee. Poate autorului articolului ii vine ideea sa ne imbracam precum cei din Ciad. Sau din Republica Malgasa (adica insula Madagascar, Sabinule mic).

Sabinule mic, de ce sa nu se imbrace ungurii in haine unguresti, sa danseze ceardas, sa manance un marhaporkolt, iar romanii sa se imbrace in haine romanesti, sa cante o doina si sa manance un blid de fasole frecata cu carnati ? Si apoi, daca or dori, sa guste fiecare din bunatatile celuilalt ?  Daca vor, maestre ! 

Gestul Sabinei a fost, recunosc, unul de fronda. Numai ca uiti, Sabinule mic, ca fronda vine ca reactie. Reactie la mult prea multe umilinte. In loc sa ne uitam la cauzele gestului, noi il criticam cu manie proletara.

Ca, nu-i asa, Sabinul mare face prozeliti. Sabini mici. Adepti de data asta al “noului Ardeal”. Sta-le-ar in gat sabinilor mici sau mari !

Leave a Reply

