Unguru’ nostru si bozgorii lor

Imi atrage atentia un bun prieten ca, la meciul desfasurat de “U” miercuri in deplasare, s-a petrecut un fapt care trebuie mentionat: la cateva minute dupa ce galeria noastra scandase acea “Afara….afara cu…” , “Universitatea” marcheaza iar Janos Szekely vine spre galeria noastra cu semnul acela al mainilor in forma de inima. Ungurul Szekely.

Scandarea aia, daca tot trebuie spusa, si noi stim foarte bine cui ii este adresata (o stiu de altfel si cei care se fac ca nu inteleg) trebuie rescrisa. Dupa ce l-am vazut pe unguru’ Szekely dand gol si bucurandu-se, dupa ce l-am vazut de atatea ori pe unguru’ Szilagyi “bagand material” in aparare, realizez ca e nevoie de o usoara recalibrare : Dragi “U”isti, inlocuiti “ungurii” cu “bozgorii”. Scandarea, asa cum e, ar putea induce ideea ca avem ceva cu ungurii, cu prietenii si colegii nostri. Si stim cu totii ca nu e asa. O stiu si “U”istii unguri dintre noi. O stim cu totii !

Conform DEX : “BÓZGOR, bozgori, s.m. 1.Persoană are nu are o ţară de origine. Membru al unei comunităţi etnice care nu a fost niciodată asociată cu un teritoriu. 2. Nomad.”

Si acuma sa ma explic: ce sa am eu cu ungurii ? Ce sa am eu cu Szekely sau cu Szilagyi ? Ce sa am eu cu Attila sau cu Pishta sau cu Erzsebet sau cu Julika? Ce sa am eu, Doamne, cu Kadar Tamas, acel om admirabil despre care am scris in “Oamenii lui Tomi” ? Si stiu ca, la fel mie, nu aveti nici voi absolut nimic. Va bucurati si va intristati impreuna, va duceti traiul zilnic impreuna,. va bucurati la nunti si plangeti la inmormantari.

Cu bozgorii insa e altceva. Este acel Csibi Barna ungur? Nu ! Este un bozgor. Este Paszkany ungur? Nu! Este un bozgor. E drept , bozgori sunt si Muresan si Zamfir (asta are dubla apartenenta, e si apartenent la “double r”). Asa cum bozgor este si acel AlbuSibiu, portavocea prin care Arpi-bozgorul isi transmite mesajele. Si bozgorashi mici sunt si discipolii acestuia, armata aia de postaci. Pentru ca “bozgor”, privind la definitia de mai sus, inseamna “fara de tara”, tradus mai adanc drept “fara de suflet, fara de principii, fara Dumnezeu”.

Cunosc un ceferist care e ceferist de cand eram copii. Acuma intamplarea face sa fim colegi. Si il cheama Tamas. No dragilor, ala e ungur adevarat, nu e bozgor. Si il respect . Si ma respecta. Pentru ca nu e bozgor ! Il iubesc pe Domnul Szoboszlay, un veritabil profesionist, un om adevarat, un ungur. Care nu e un bozgor !

Asta e, pana la urma, diferenta ! Bozgorii nu-s ardeleni ! Romanii, ungurii, da !

One thought on “Unguru’ nostru si bozgorii lor

  1. Absolut de acord, batrane. Iar mi-am amintit una. Sti de ce se practica apartheid-ul in Africa de Sud? Pentru ca albii de acolo credeau despre negrii de acolo ca-s…bozgori…

Leave a Reply

