Finantare “model CS “U”

Va spuneam ca am apelat la o cale absolut onesta si legala de a afla informatii despre Clubul Sportiv “Universitatea” Cluj. Cum este o entitate sportiva de drept public, are obligatia de a furniza, conform L544/2001, informatii despre activitatea desfasurata.

Asa ca, in 30 mai, am solicitat unele informatii pe care le consider importante pentru a sti ce si cum la CS “U”. Termenul legal de raspuns este de 30 de zile. Am cam asteptat ceva, dar pana la urma am primit raspunsul. Cateva considerente:

Intai, asupra formei. Am folosit formatul de cerere din anexa legii mentionate, si am trimis cererea pe email. Am solicitat, in email, sa mi se confirme primirea. Nu am primit confirmarea. Bun, important e ca am primit raspunsul. Care raspuns este… cumva. Nu are antet, nu are destinatar, nu e semnat, nu e stampilat. E un simplu pdf atasat la un email. Un fisier Word scanat si transmis. Ma duce gandul la tot felul de scenarii. La o adica, neasumat fiind (este transmis de pe o adresa de yahoo, o platforma publica), poate ca maine nu vor mai recunoaste ca e transmis de Club. Poate….

Aleg insa sa nu fiu carcotas, si sa fiu elegant. Si sa multumesc pentru raspuns. Care raspuns, veti vedea, este…. cum este. Sa purcedem.

1.Am solicitat sa transmita veniturile totale pe anul 2016 si defalcarea acestora pe categorii de “finantatori”. Iata mai jos, raspunsul (usor prelucrat, veti intelege de ce):

Vedeti, asadar, ca CS “Universitatea” a avut incasari in 2016 de 6,35 milioane de lei. Vedeti si de unde vin banii. 98,94% sunt fonduri publice. “Performantul” management al clubului a reusit “performanta” sa atraga din “venituri proprii”, doar 67,000 de lei. Un pic peste 1%. Stiu sigur ca ticketingul la baschet feminin si la volei este al clubului, Pai hai sa vedem. Spune statistica FRBaschet ca “U” baschet feminin a avut o medie de 780 de spectatori (cu varfurile, de peste 1,500 la meciurile finalei). Ok, sa spunem ca doar 400 au platit bilet. In 18 jocuri. 10 lei biletul. Jumate au fost in anul 2017, deci ramanem la 9 jocuri. Adaugam vreo 8 jocuri din sezonul 15-16 (datele sunt pe an calendaristic). Calculati. Mie mi-a dat vreo 60,000 de lei. Repet: doar de la biletele de la meciurile de baschet feminin. Acuma, sa fim onesti, la volei sala e mai mult goala, nu prea ai ce adauga. Totusi…. ce ramane??? Sigur, nu mi s-a spus de unde sunt acei 67,000 de lei, dar, dupa calculul asta, cred ca e justificata intrebarea: ce venituri proprii a atras managementul Clubului??? Ai o marca si un brand… Cum il valorifici? Un marketing onest ar aduce mult, mult mai mult decat cateva zeci de mii de lei.

Bun, in momentul asta este clar ca, practic, singura sursa de venit al Clubului este cea a fondurilor publice. Nici o strategie, nici un efort vizibil de a atrage fonduri private prin sponsorizari sau parteneriate. Nimic !!!

2.Am intrebat, justificat cred, cum s-au impartit banii intre sectiile clubului. Acum ii rog pe managerii sectiilor sa devina atenti. Poate ca vor avea surprize. In raspunsul primit se mentioneaza urmatoarea defalcare (calculele in euro sunt la curs de 4,50 lei/euro si, impreuna cu procentele afisate, imi apartin):

Lasand la o parte faptul ca pentru diferenta intre 6,35 milioane si 4,833 milioane, adica 1,517 milioane de lei nu stim nimic (putem doar banui ca sunt cheltuieli generale ale Clubului – ce fel? pentru ce?), putem observa ca imparteala la atatea sectii duce, evident, la subfinantari cronice mai ales la jocuri sportive.

Aici e o “smecherie” si e esenta modului de “management” al conducerii. CS “U” este evaluat la sfarsit de an pe baza unor criterii (nu stau sa detaliez, exista o procedura) care are la baza, covarsitor, numarul de medalii nationale si internationale. Intelegeti acum de ce avem atatea sectii? Pentru ca, o spun documente de pe site-ul clubului, in 2016 am obtinut 310 medalii. Bine, e drept ca ele sunt obtinute la sectiile individuale (unde efortul e minim si concurenta nationala e cvasiinexistenta), dar astea “puncteaza” la evaluare. iar pe baza evaluarii din 2015, CS “U” a primit de la MEN cei 3,89 milioane. Adica peste 60% din buget. Care bani sunt folositi apoi in alocari pe sectii asa cum vedeti mai sus. Logica spune ca o finantare obtinuta pentru o medalie la-sa spunem-natatie, sa fie folosita apoi de sectia de natatie, pentru a creste performanta. Logica…. Doar ca, fara absolut nici o strategie si nici un interes de a obtine finantari private, banii sunt “la comun” iar repartizarea lor (facuta dupa nu stiu ce criterii), duce la lista de mai sus. Nu v-ati dori si voi sa “manageriati” si voi de maniera asta? Fara absolut nici un efort?

3. Am solicitat Clubului sa imi spuna cate sedinte de CA au avut loc in 2016 si sa puna la dispozitie (ca sunt documente publice) atat convocatoarele cat si Procesele verbale de sedinta. Raspunsul este asta: “In cursul anului 2016 au avut loc intalniri lunare ale membrilor Consiliului de Administratie, cu respectarea cvorumului necesar“. Pe buneee?? “Intalniri”? Eu cerusem informatii despre sedintele CA. Nu despre “intalniri”. Unde-s convocatoarele? Unde-s Procesele verbale? E ceva de ascuns? E ceva ce nu trebuie sa stim?

Dupa acest raspuns primit am cu atat mai mult convingerea ca in managementul CS “Universitatea” Cluj si-a facut loc un amatorism aproape absolut. De la forma raspunsului (pe care il face un elev de clasa a sasea in Word, fara macar a se adresa solicitantului), pana la datele ce ies la iveala (atatea cate sunt), totul pare “amortit”. Raman intrebari fara raspuns si se nasc altele: cum a exercitat CA rolul sau? pe ce s-au cheltuit 1,5 milioane de lei ce nu se regasesc in lista sectiilor, care este (daca mai este) aportul financiar al UBSC, acel “cluster” creat anii trecuti pentru a ajuta financiar Clubul, de ce valorificarea brandului este ZERO, etc.

Se impune o precizare: Nu sunt expert contabil, nu sunt nici un expert in fonduri publice, dar pot sa am o judecata logica. Acolo unde, poate, gresesc, Clubul are posibilitatea sa ma corecteze. Promit ca eventualele precizari se vor regasi tot aici, pe acest blog.

Vreau sa spun ce nu este acest text: nu este un razboi cu CS “Universitatea”. Si categoric nu ma aliniez unui “razboi” intre Vasu si Alexa (ca am auzit si astfel de interpretari). Pentru simplul fapt ca “eu tineam cu “U” si cand nu era nici Vasu nici Alexa“. Si o sa tin si cand ei, poate, n-or mai fi. Este o preocupare a “U”istilor pe care, cu umilele mele posibilitati, o fac publica. Poate ca, vazand cifrele de mai sus, or intelege multi ca asa nu se mai poate, ca asta nu este management de club.

Concluzia? Este una singura… O stiti !

 

One thought on “Finantare “model CS “U”

  1. Nu mi spune ti nici o noutate……lucrurile astea se stiu de multa lume, doar ca prefera sa taca pt. a nu intra in disgratia lui Vasu si a gastii lui( aici ma refer in special la serviciul Contabilitate)….stiu toti cat este de razbunator si ANTI PERFORMANTA……sper ca cei care l au tinut atatia ani “in brate” sa se TREZEASCA…..INCA MAI E TIMP.

Leave a Reply

